Kolikrát se mobil rozsvítí?

Námět na tento článek mě napadl při nedávné dovolené v Turecku. Představte si romantický západ slunce u moře. Je teplý letní večer, moře šumí, se svou milovanou rodinou sedíte na písečné pláži a pozorujete jak slunce padá za obzor. Kolem vás bliká spoustu malých světýlek. ALE nejsou to světlušky, jen mobily všech dalších hotelových hostů, kteří se uvelebili na lehátkách na pláži a místo západu slunce sledují obrazovku svého mobilu.

Přemýšleli jste někdy, kolikrát se za den podíváte na svůj mobilní telefon? Kolikrát za den rozsvítíme obrazovku a kontrolujeme zda nám nepřibyl další laik nebo komentář?

Veděli jste, že mobilní telefon si kontrolujeme průměrně 151x za den?

Nutkavé chování být neustále on-line, aby nám neunikla žádná novinka, se může stát až patologickým chováním a ovlivňuje naše vztahy s rodinou, dětmi i přáteli. Pro děti jsme jako zrcadlo a pokud v naší ruce vidí mobil velmi často, jak jim potom vysvětlit, že ony to dělat nemají?

Závislost na on-line světě může mít několik podob a tady je několik z nich:

  • závislost na virtuálních vztazích – nadměrné trávení času na seznamkách nebo sociálních sítích. Vyhledávání nových „přátel“ a sledování jejich životů mimo realitu.
  • internetové mánie – hraní on-line her, on-line nakupování, internetové sázení, sledování virálních videí (těch, které se stanou populární díky sdílení na internetu).
  • neustále vyhledávání nových informací – nadměrné surfování a vyhledávání v databázích.

Jaké jsou varovné signály závislosti?

Nejčastějším signálem, kterého si všimneme je ztráta kontroly nad časem, V on-line světě ubíhá čas mnohem rychleji. Znám to od sebe – řeknu si, že „jen“ napíšu příspěvek na facebook, zabere to max. 5 minut a nestačím se divit, že než je příspěvek zveřejněný uběhla již půlhodina.

Dalším vodítkem jsou psychické projevy, jako například neklid a nervozita, pokud nejsme on-line, pocit prázdnoty, když nesdílíme svůj život s kybersvětem nebo zatajování reálného času, který trávíme na sítích.

K nejvíce ohroženým skupinám patří osoby ve věku 12 – 15 let, u kterých je dle aktuálních výzkumů počet závislých přes 20% z celkové populace této věkové kategorie.

Doporučení závěrem

  • Změna on-line návyků
    Možná to znáte.. Vstanete a první co uděláte, podíváte se na mobil, zda někdo nevolal nebo nepsal. Zda vám nepřišel nový e-mail do schránky. Zkuste vydržet a změnit své rituály. Naplánujte jiné offlline aktivity, kterými vyplníte okamžiky, kdy jste nejčastěji on-line. Cílem je "přepsat" vzorce návykového chování.
  • Vymezení času, jak dlouho budeme on-line
    Možná nás až vyděsí, pokud zjistíme kolik času trávíme reálně on-line. Při odvykání závislosti se doporučují kratší a častější intervaly využívání internetu. Jedná se o způsob, kdy se můžeme vyhnout odvykacím symptomům a zároveň získat kontrolu nad využíváním internetu.
  • Abstinence používání problémové aplikace
    Často nejsme závislí na využívání internetu obecně, ale na určité hře nebo konkrétní sociální síti, proto je dobré zaměřit se na omezení právě těchto vybraných problémových aplikací a razantně u nich omezit čas využívání.
  • Zmapování situace
    S předešlým bodem souvisí i zmapování aktuální situace. Podívat se na to, jaké činnosti kvůli internetu zanedbáváme, co nám oproti minulosti uniká, proč trávíme v on-line světě tolik času? Klíčem je také obnovit ty offline aktivity, které jsou pro nás příjemné a nahradí pozitivní pocity, které zažíváme při užívání internetu.

Více informací o léčbě závislosti na internetu najdete na stránkách Kliniky adiktologie nebo potřebujete svou osobní situaci probrat při konzultaci, kde získáte řešení vašeho problému na míru? Objednat ji můžete zde.

 

Jsem máma kouzelné tříleté holčičky a mimo jiné expertka na oblast přípravy dětí na možné krizové situace, a tak pomáhám rodičům zbavit se strachu o jejich děti. Zároveň děti i dospěláky hravou formou učím, jak se mohou se strašáky dnešní doby vypořádat. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Objevte 5 jednoduchých rad, jak chránit děti v kyberprostoru. Není nic snadnějšího. :)

    Toužíte být klidným rodičem on-line dítěte? Právě pro vás je tu eBook zdarma Bezpečný on-line svět. Najdete v něm 5 jednoduchých rad, které vám pomohou zajistit vašim dětem bezpečnou přítomnost i budoucnost!

  • Potkáme se na Facebooku
  • Nejnovější články
  • Kategorie