Zápisník jedné..Matky Detektivky

Minulý týden jsem se zúčastnila on-line besedy Digiděti s Janem Kršňákem na téma, jak digitální svět ovlivňuje děti a jejich svět. Jak připravit malou lidskou bytost na to, aby ji kyberprostor „nesemlel“.  Ráda bych se s vámi o mé poznatky z této oblasti podělila.

Je moc zajímavý pohled na to, že není nutné na digitální gramotnost spěchat, ale zároveň je připravit na budoucí svět, který se neustále překlápí do on-linu. Dát dětem dostatek informací a prostoru je zpracovat, to ideálně před finanční gramotností nebo sexuální výchovou. Internet otevřel dětem dveře do světa, ale zároveň umožnil světu přístup k nim.

A kdy? Kdy je ten čas budovat digitální gramotnost? Nejlépe v tu dobu, když děti začínají být aktivními uživateli. V posledním roce, díky on-line výuce již od první třídy.

Zaujala vás v předešlém odstavci věta nespěchat na digitální gramotnost? Nespěchat znamená držet děti od on-line světa co nejdéle to půjde. Jako mě, jistě i vás napadají otázky, jak je to možné uskutečnit v praxi? Děti se učí od nás, rodičů a nám nezbývá nic jiného, než pracovat z domova, sedět u počítače, telefonovat a být on-line připraveni reagovat na pracovní povinnosti. Zároveň tu máme on-line výuku, po které následují úkoly – také přes počítač a když se děti chtějí „potkat“ s ostatními vrstevníky, kde jinde než na nějaké sociální síti.

Uff, zní to nemožně držet děti od kybersvěta co nejdále, ale můžeme postupovat pomalými kroky k tomu, aby naše děti znali více ten svět za okny domova, než ten v počítači.

Moc on-line světa a jeho působení na děti vidí už maminky na rodičovské dovolené. Dají svému batoleti tablet do ruky a ono jako zhypnotizované zírá na pohádky nebo obrázky, které před ním poskakují. Tak to pokračuje dále, až do školky, školy a dospělosti.

Jako rodič mám v ten čas chvíli pro sebe, je ale nutné nastavit hranice, jak časové, tak obsahové. Můžete například určit délku používání on-line technologií nebo vybrat obsah, který dětem bude dostupný. Doporučuji také omezit v prohlížeči reklamy. Často právě z nich se děti na zmiňovaný nevhodný obsah překlikají.

„My jsme poslední generace, která si uvědomuje, že se dá internet vypnout.“ Pronesl pan Kršňák na besedě a mě nezbývá nic jiného, než souhlasit. Proto je na nás, ukázat a předat dětem pozitiva i negativa kyberprostoru, naučit je, jak se v něm bezpečně pohybovat, a s jakými riziky se mohou setkat.

Technologie nejsou dobré ani špatné. Záleží pouze na jejich využití.

A protože kyberprostor láká k větší otevřenosti a vypíná naše přirozené smysly, je mnohem jednodušší se spálit. Při kontaktu tváří v tvář si můžete o svém protějšku udělat obrázek, vidíte mimiku, jeho vystupování, slyšíte tón hlasu. Díky tomu nám vnitřní hlas napoví a cítíte, zda si s daným člověkem sednete nebo ne. V kyberprostoru je to složitější, často se lidé ani nechovají přirozeně, odpadají zábrany a prohlubují se jejich drobné deviace. Zvyšuje se impulzivita, podpořená nedostatečně vnímanou autoritou, anonymitou a pocitem vzdálenosti.

Takový extrémní příklad je kyberstalker. Pokud by v reálném životě měl tužby sledovat svou oběť, nebude mít čas sledovat jiné, kdežto v kyberprostoru má mnoho nástrojů k tomu, aby si vyhlédl více obětí, sledoval a trápil je všechny najednou. Tyto hrůzné příklady jsou potřebné k uvědomění si vážnosti situace. Mé moto zní: „Doufám v nejlepší, ale jsem připravena na nejhorší.“

Pár slov na závěr..

  • Technologie nám mohou velmi pomoci k lepší ochraně dětí v on-line světe, přesto nejdůležitější zůstává komunikace rodiče s dítětem.
    Navazování a upevňování důvěry. Poslouchat děti, když nadšeně vyprávějí o tom, jaké hry hráli, kdo jim píše na chatu nebo co je nového na TikToku. Pokud je v této chvíli nebude poslouchat a sdílet s nimi jejich příběhy, je pravděpodobné, že ani později, až budou v pubertě a své soukromí si budou chránit, tak za vámi nepřijdou s problémem a pro pomoc. Budou mít pocit, že když vás jejich on-line příběhy nezajímali předtím, tak proč zrovna teď ano.
  • Dále je dobré vysvětlit dítěti, že je normální chybovat, obzvlášť v on-line prostoru.
    Každá situace se ale dá řešit. Pomoci mohou učitelé, rodiče, přátelé i specializované poradny.
  • Zvažte, do kdy dětem určité aplikace zakazovat, a kdy je již čas ustoupit.
    V ten okamžik je výhodnější dětem aplikace povolit a provést je jimi. Ukázat, jak pracují, nastavit společně zabezpečení a povídat si o jejich možných rizicích a základech správného užívání.

Například jak nastavit dvoufázové zabezpečení na vašich účtech na sociálních sítích se dozvíte z přehledného taháku zde >>

Pohledy na bezpečnost dětí v on-line světě se různí a výše uvedená slova jsou mé osobní poznatky a postřehy. Budu moc ráda pokud se semnou podělíte o váš pohled na toto téma, vaše zkušenosti a nápady.

Jsem máma kouzelné tříleté holčičky a mimo jiné expertka na oblast přípravy dětí na možné krizové situace, a tak pomáhám rodičům zbavit se strachu o jejich děti. Zároveň děti i dospěláky hravou formou učím, jak se mohou se strašáky dnešní doby vypořádat. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Objevte 5 jednoduchých rad, jak chránit děti v kyberprostoru. Není nic snadnějšího. :)

    Toužíte být klidným rodičem on-line dítěte? Právě pro vás je tu eBook zdarma Bezpečný on-line svět. Najdete v něm 5 jednoduchých rad, které vám pomohou zajistit vašim dětem bezpečnou přítomnost i budoucnost!

  • Potkáme se na Facebooku
  • Nejnovější články
  • Kategorie